جراحی پولیپ بینی

۱۵ شهریور ۱۳۹۵
عمل بینی admin
جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی تورم اشک مانندی است که در پوشش بینی و سینوس های پارانازال (فضاهای پر از هوا که با حفره های بینی در ارتباط است و در استخوان های جمجمه و صورت قرار گرفته است) گسترش می یابد .این توده ها غیر سرطانی است .

پولیپ در اندازه های متفاوت به وجود می آید ، رنگ آن قهوه ای مایل به زرد یا صورتی بوده و معمولا شبیه اشک است . پولیپ ها وقتی رشد می کنند شبیه دانه های انگور بر روی ساقه ی آن می شوند.

نشانه های پولیپ بینی

علائم و نشانه های پولیپ بینی عبارتند از :

  • گرفتگی بینی
  • عطسه
  • آبریزش از عقب بینی
  • آبریزش بینی
  • درد صورت
  • مشکل با حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • خارش اطراف چشم
  • عفونت

اکثر افرادی که پولیپ بینی دارند ،دچار آبریزش بینی ،عطسه و آبریزش از عقب بینی نیز می شوند.تقریبا ۷۵ درصد این افراد با حس بویایی خود نیز مشکل دارند.

همچنین بسیاری از افرادی که پولیپ بینی دارند ممکن است دچار خس خس سینه ،عفونت سینوس ها و حساسیت به دود ،بو ،گرد و غبار و مواد شیمیایی بشوند.بعضی از افرادی که پولیپ بینی دارند نیز ممکن است حساسیت شدید به آسپرین و واکنش به رنگ زرد داشته باشند ، هر چند این مورد خیلی شایع نیست .

اگر مطمئن هستید که آلرژی دارید از پزشک خود بخواهید که برای پولیپ بینی شما را معاینه کند.

پولیپ بینی احتمال ابتلا به سینوزیت مزمن را افزایش می دهد .پولیپ های بزرگ ممکن حتی ظاهر بینی شما را نیز تغییر دهد.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی به صورت دائمی مشکل است.اما داروهای استروئیدی می تواند تا حدی در کوچک کردن آنها کمک کند.اگر داروهای استروئیدی موثر واقع نشد به وسیله ی جراحی می توان آنها را حذف کرد.

جراحی پولیپ بینی

اگر داروهای استروئیدی برای درمان پولیپ بینی موثر واقع نشد یا پولیپ ها خیلی بزرگ بودند می توان به وسیله جراحی آنها را برداشت .

این جراحی که برای برداشتن پولیپ بینی انجام می شود، “جراحی اندوسکوپی سینوس” نامیده می شود.این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود.

جراح یک اندوسکوپ (یک لوله ی باریک که ته آن دوربین نصب شده است ) از درون سوراخ های بینی شما عبور می دهد تا بتواند داخل بینی و سینوس های شما را نظاره کند.

برای برداشتن پولیپ بینی از یک تراش کوچک موتوری استفاده می شود که از سوراخ های بینی وارد می شود و پولیپ بینی را بر می دارد و این یعنی نیاز به هیچ گونه برشی در روی صورت برای انجام این عمل جراحی نیست .

بعد از جراحی برای چند ساعت تحت نظارت هستید . اگر از پانسمان استفاده شده باشد بعد از این مدت از بینی شما خارج می شود.اگر خونریزی بند آمده بود می توانید مرخص شوید و به خانه ی خود برگردید تا بهبود شما ادامه پیدا کند.

معمولا توصیه می شود تا یک الی دو هفته بعد از جراحی استراحت کنید .اطلاعات کامل تر و توصیه های بیشتر را بهتر است از زبان دکتر خودتان بشنوید .

مشکلات متداولی که بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس رخ می دهد عبارتند از :

  • پوسته پوسته شدن داخل بینی که معمولا بعد از چند هفته بهتر خواهد شد
  • خونریزی غیر معمول از بینی که ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد
  • عفونت در محلی که جراحی شده است که معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود

بیشتر افرادی که جراحی اندوسکوپی سینوس انجام می دهند بهبود در نشانه ی های بیماری خود را تجربه می کنند. – معمولا بعد از چند سال –و ممکن است نیاز باشد که درمان به طور منظم تکرار شود.

پیشنهاد می شود بعد از جراحی برای جلوگیری از برگشت سریع پولیپ از اسپری های استروئیدی مخصوص بینی استفاده شود.


برچسب ها